[ BEZÁR ]


Beszámoló ERASMUS program keretében megvalósuló szakmai gyakorlatról

Köszönettel tartozunk mindazoknak, akik bármilyen módon hozzájárultak ahhoz, hogy iskolánk két tanulója - Farkas Ruben és Szalai Arnold - 2017. március 12-e és április 9-e között részt vehetett a finnországi Savonlinna város szakiskolájában, a SAMI-ban, 4 hetes iskolai szakmai gyakorlaton!

Az Erasmus+ program az Európai Unió egyik legsikeresebb kezdeményezése, mely közvetlen hatással van több millió ember életére: segíti a fiatalok munkába állását, erősíti az EU polgárainak aktív társadalmi szerepvállalását, támogatja a társadalmi beilleszkedést és nemzetközi perspektívát nyújt a résztvevőknek. Az Erasmus program célja, hogy lehetővé tegye oktatási, nyelvi és kulturális tapasztalatok megszerzését egy másik programországbeli oktatási intézményben. A tanulmányi célú mobilitás elősegítette hallgatóink tanulmányi előmenetelét és személyes képességeinek fejlesztését.

A magyar résztvevőket – a tanulókat, kísérőtanárukat, valamint a projektmonitorozó és koordinátor kollégákat a Finn-tóvidéken kétszobás apartmanban helyezték el a finn kollégák, akik nem csak szakmaiságukkal és vendégszeretetükkel támogatták a hazai csapat ottlétét, hanem programokat is szerveztek számukra.

Négy hét
Az első hét munkaprogramja a környezet megismerésére irányult - a városi közlekedés az iskolába, a gyakorlati hely gépei és a munkatársak, oktatók. A projekt terv az első hét végéig célozta meg a ráhangolódást, a feladatorientáció kialakulását, valamint egyszerű rutinfeladatok felügyelet mellett történő elvégzését.
A következő hetekben a tanulók a projektmunka megvalósításán dolgoztak finn oktatójukkal. A negyedik hét végére készítették el a halfüstölőt, amit a finnek outdoor kitchen-nek neveztek. A munka minden darabját a tanulók szabták, hajlították, hegesztették oktatójuk irányításával.
Az évente megrendezett hegesztőversenyben való részvétel nagyon fontos volt számukra, hogy bemutathassák a színvonalas magyar oktatást és a hazánkban szerzett tudásukat. Az előzetes egyeztetések alapján sokáig úgy tűnt, hogy finn gyakorlat hiányában erre nem tudnak lehetőséget biztosítani, ám a szakemberek az ismerkedő beszélgetést követően mégis engedélyt adtak a megmérettetésre. Büszkék vagyunk az elért eredményekre: Ruben 4. helyezést ért el, Arnold 7. lett úgy, hogy a hegesztési feladatok között addig nem gyakorolt módszer is szerepelt.

A szakképzési centrum
A nagy területen elhelyezkedő SAMI oktatási intézmény részlegeiben közel 2500 tanuló körülbelül 40 féle szakmát tanulhat, műszaki, idegenforgalmi, vendéglátás, egészségügyi és szépségipari szakmacsoportokban. Látogatásunk során megtekinthettük a nyári opera fesztivál bemutatásra szánt darabjának készülő díszleteit.
A diákok egy része felnőtt képzést vesz igénybe, és állandó a cserediákok jelenléte is. Az egyéni tanrendet a tanárok segítségével állítják össze, amelyet a képzés ideje alatt kell teljesíteni, végül a diákot megfeleltnek vagy nem megfeleltnek minősítik. A gyakorlati helyen a teljesítményt a piaci igényeknek megfelelően értékelik.
Az intézmény hangsúlyt fektet az oktatás minőségének biztosítására és a tanulói elégedettség mérésére, valamint az iskola ismertségének terjesztésére, erre a területre külön szakembereket alkalmaznak.


A tanulók tevékenységének értékelése
A rendszeres kapcsolat az oktatóval és a koordináló tanárokkal folyamatos visszajelzést jelentett a diákok munkájáról és viselkedéséről. Általában véve, a magyar tanulók szorgalmasak voltak, igyekeztek minél többet elsajátítani a szakmáról, és pontosan elvégezni a feladatokat. Az oktatóval jó viszonyt alakítottak ki. A kommunikációhoz a Google fordítót is felhasználták. A műszaki rajzok olvasásában is ügyesek voltak. A finn diákokkal kevesebbet érintkeztek, mert gyakran más tevékenységet, más helyiségben folytattak.
A kiállított Europass Mobilitási Bizonyítvány szerint az elvégzett tevékenységek a MAG és TIG hegesztések voltak PB, PA és PF eljárásokkal. Végeztek robothegesztést, plazmavágást és dolgoztak élhajlító gépen. Jó hegesztési képességekkel és alapvető programozási képességgel fejezték be a négy hetes programot. A nyelvi, kommunikációs képességeik még fejlesztést igényelnek, de jól boldogultak az idegen környezetben, gyakorlati helyükön. Az előzetes felkészülés során megismerték a hegesztéshez szükséges kifejezéseket, s gyakorlatuk során ezt tudták hasznosítani. Oktatójuk kiemelte, hogy rendkívül tanulni vágyó, szorgalmas tanulók voltak.
A munkanaplók vezetése közben rajzaikon időnként javítottak.

Az angol nyelvi fejlődést a mindennapi helyzetekben való interakciók segítették: vásárlás a boltban, utazás autóbuszon, jégkorong-mérkőzésen szurkolóként, fodrásznál és a szálláson a többi cserediákkal, az iskolai kiránduláson, vagy a szakmai versenyen. Az ott töltött négy hét nagyban hozzájárult nyelvi fejlődésükhöz.

Szabadidős programok
Részlet a tanulói beszámolókból
„A fogadó intézmény a gyakorlati foglalkozásokon kívül is szervezett és ajánlott programokat a magyar csoport számára. A monitorozás ideje alatt megismerkedtünk a város látnivalóival és ellátogattunk a Helytörténeti Múzeumba. Megismertük az itt élő emberek életmódját is, munkájukat, amiből évszázadokon át meg tudtak élni, s azt is, hogy modernizálódott az élet az elmúlt évtizedekben.
A második napon a közeli Lusto Erdészeti Múzeumba vittek el bennünket. Az erdő, a fakitermelés évszázados hagyományát láthattuk, s azt, hogy mit jelentett az itt élő emberek számára a környezetük. Láttunk jávorszarvast és medvét, majd kipróbálhattuk a farönk rakást. Megfigyelhettük a kitermelt farönkök elszállításának módjait is, nagy faszánon lovak húzták a szálfákat, majd a tavakon úsztatták a feldolgozási helyre.
Egy szombati napon megtekintettük Olavinlinna várát, amely a mai Finnország egyetlen épen maradt vára. Idegenvezetőnk részletesen bemutatta a történelem során játszott szerepét, nyomon követtük az átépítéseket. Napjainkban a vár turisztikai célpont, és itt tartják a júliusi opera fesztivált, amelyre a díszleteket a SAMI-ban készítik.
Az iskola turisztikai csoportja szervezett egy kirándulást is a SAMI erdejébe, ahol a többi cserediákkal együtt téli játékokban versenyeztünk. Csapatot építettünk sítalpakon, kötélhúzással és hótalpakon a befagyott tó jegén. Gyújtottunk tüzet, a nyílt tűzön kolbászt sütögettünk és teát főztünk. Ebéd után zászlórabló játékot játszottunk. A hideg ellenére nagyon jól sikerült nap volt ez.
Az iskola egyik kapcsolattartójától megtudtuk, hogy a város jéghoki csapata az országos döntőbe jutásért játszik, így többször is elmentünk szurkolni. Nagyon jól éreztük magunkat, és a szurkolásunk is eredményes volt. Sőt, annyira megkedveltük a jégcsarnokot, hogy amikor lehetőség nyílt rá, korcsolyázni is elmentünk, ennek eredményeként Ruben és Arnold megtanult korcsolyázni.
Az utolsó héten ellátogattunk a város peremén található lovas intézménybe is. Savonlinna híres díjugrató versenyeiről. Itt megnéztünk egy edzést, a lovakat pedig sárgarépával etettük. Itt is találkoztunk olyan finn nemzetiségűekkel, akik már jártak Magyarországon.”

Diákjaink nagyszerűen helytálltak Finnországban, gratulálunk nekik és nagyon büszkék vagyunk rá, hogy iskolánk tanulói 2017-ben is megkapták a lehetőséget, hogy részt vegyenek az Erasmus+ programban!